“HIER zorgen wij voor een vliegende start”

Voor wie hulp nodig heeft van HIER Zorg, zijn Karin Putman en Anne Bauhuis het eerste aanspreekpunt. Als intakers zorgen zij voor een juiste match met onze zorgverleners. Zo helpen zij cliënten met een eerste stap op de goede weg.

Karin volgde de opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige en Anne de studies maatschappelijke zorg en sociaal werk. Bij HIER waarderen zij vooral de sfeer en de goede onderlinge samenwerking. Anne: “Dit is een mooie functie met veel verantwoordelijkheid en ruimte om zelf veel te regelen.” Karin vult aan: “Voor mij is vooral het samenwerken met onze teamleden en andere partijen een leuk onderdeel van het werk. We dragen de zorg teambreed, maar ieder heeft zijn eigen rol en taken. Met elkaar zorgen we voor de juiste schakels om cliënten zo optimaal mogelijk te helpen.”

Het intakeproces

Hoe gaat het intakeproces precies in z’n werk? Karin legt uit: “We worden voornamelijk door gemeenten gebeld met een ondersteuningsvraag. Zo snel mogelijk daarna plannen we een intakegesprek met de betrokken cliënt. Tijdens dit gesprek stellen we vragen over zijn of haar situatie, van het lichamelijk functioneren en eventuele verslaving tot aan huisvesting en de financiën. Zo vormen we ons een beeld van de cliënt.” Anne vervolgt: “Op basis hiervan stellen we een persoonlijk zorgplan op: waar heeft de cliënt behoefte aan en waar kunnen wij ondersteuning bieden?”

Eerste contact

“Omdat we dit werk al vrij lang doen, zien we vrij snel hoe iemand in elkaar zit en wat diegene nodig heeft”, legt Karin uit. “Ook kunnen we hierdoor vaak goed bepalen welke collega hier het beste bij aansluit.” Anne vindt het fijn om het eerste contact met iemand te maken, te bespreken wat er gaat gebeuren en de cliënt weer perspectief te bieden. “Op deze manier vormen we het visitekaartje van HIER Zorg. Daarnaast is het mooi om samen te werken met opdrachtgevers, zoals gemeenten. Het voelt of de gemeentelijke consulenten ook onze collega’s zijn. We overleggen met elkaar over de indicatie en het stappenplan. Samen proberen we een cliënt zo goed mogelijk verder te helpen.”

Goede klik

Het is belangrijk dat trajectbegeleider en cliënt een klik met elkaar hebben. “Op persoonlijk vlak moet het matchen”, zegt Anne. “Als je elkaar goed aanvoelt, bereik je meer. Hier doen we dan ook ons uiterste best voor. Klikt het niet met een begeleider, dan switchen we.” Op de achtergrond blijven Karin en Anne bij het traject betrokken. Karin: “We bespreken regelmatig hoe het met een cliënt gaat, denken mee over de verdere begeleiding en zorgen dat alles netjes in het dossier wordt verwerkt. Het geeft altijd een goed gevoel als we een dossier kunnen sluiten en een cliënt onze hulp niet meer nodig heeft.”

HIER Nieuwsbrieven

Blijf op de hoogte en lees hier alle nieuwsbrieven van HIER.

HIER Nieuwsbrieven

Blijf op de hoogte en lees hier alle nieuwsbrieven van HIER.